שואלין על הגשמים: 10 דברים שלא ידעתם על הגשם

    דוד גדנקן No Comments on שואלין על הגשמים: 10 דברים שלא ידעתם על הגשם
    23:38
    16.05.24
    אבי יעקב No Comments on מתארגנים לקראת חג השבועות? ב'מקס סטוק' תמצאו הכל

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    כבר בשמחת תורה התפללנו על הגשם, בז' חשוון התחלנו בארץ ישראל לומר "ותן טל ומטר לברכה". אין דבר שמאחד את כל יושבי ארצנו מאשר הציפייה לגשם. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם לדעת על הגשם.

    א. גשם נוצר כתוצאה מהתלכדות טיפות מזעריות, הנאגרות בתוך העננים. הקור מלכדן לכדי טיפה אחת גדולה וכשהיא כבדה מספיק כדי ליפול ארצה, היא יורדת יחד עם רבות כמותה ויוצרת את הגשם.

    ב. העננים, נוצרים כתוצאה מאידוי המים הנמצאים בימים, באוקיינוסים, בנהרות וכד'. התעבות אדי האידוי יוצרת עננות. נפילת המים הצורת טיפות גשם קרויה –משקעים. אלה חוזרים בזרימה לנחלים ולנהרות ומהם אל הים וכך מתחיל מחזור חדש.

    ג. ישנן טיפות גשם שאינן מגיעות ארצה ומתאדות באוויר, במדע קורים לתופעה שכזו וירגה.

    ד. כל בר אנוש יודע כי ירידת גשמים יש לה ריח ניחוח שהוא ייחודי ואופייני לטיפות הגשם. ריח זה נוצר ע"י חומר בשם פטריכור. זוהי הפרשה של הצמחים בעיקר בתקופת יובש, החומר המופרש מתפזר באוויר וחוזר מטה לכיוון האדמה ע"י הגשם.

    ה. לפי המסורת היהודית בחג הסוכות קובע הקב"ה את דין המים בעונת הגשמים. זאת הסיבה כי טקס ניסוך המים התקיים בחג הסוכות. רבי עקיבא אמר "אמר הקב"ה נסכו לפני מים בחג, כדי שיתברכו לכם גשמי השנה".

    ו. התורה הבטיחה לנו כי ארץ ישראל לענין הגשם לא! תהא כארץ מצרים. ונאמר והארץ אשר אתם עוברים שמה לרישתה, ארץ הרים ובקעות למטר השמים תשתה מים.

    ז. מתוך הנאמר בתורה אנו יודעים כי גשם בעיתו ובכמותו, הינו שכר על שמירת המצוות או ח"ו כעונש על הפרתן. נאמר: "אם בחוקותי תלכו ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם ונתתי גשמיכם בעתם". ואם לא "ונתתי את שמיכם כברזל".

    ח. לפי דברי חז"ל, גשמי ברכה הנם אלה היורדים בעונתם, דהיינו בין חודש מרחשוון לחודש ניסן. כפי שאמרו חכמים במסכת תענית (ונחלק רבי יוסי) יורה במרחשוון ומלקוש בניסן.

    ט. כדי שהגשמים ירדו בעיתם אנו נוהגים לבקש על הגשם בשמיני עצרת ומוסיפים מיד בתפילת העמידה "משיב הרוח ומוריד הגשם". תפילה זו נאמר עד יומו הראשון של חג הפסח. על תפילת מוריד הגשם יש רבים שאומרים לברכה !.

    י. כשחזרו העולים לרגל לביתם עד ז' מרחשוון, התחילו לומר "ותן טל ומטר" כחלק מתפילת "ברכת השנים". קיימת מחלוקת פוסקים אם כיום כשאין עלייה לרגל לבית מקדשנו שחרב אולי נחל לאמר ותן טל ומטר כבר בחוה"מ ? רוב הפוסקים דחו זאת גם מתוך תקווה כי משיח צדקנו יגיע במהרה ויחד עימו נחדש העבודה בבית מקדשנו.

    ולוואי ותפילותינו לגשם בעיתו ובכמות טובה תתקבלנה כבר השתא, אכי"ר.



    0 תגובות